Het begin van de reis - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Joeri Brink - WaarBenJij.nu Het begin van de reis - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Joeri Brink - WaarBenJij.nu

Het begin van de reis

Blijf op de hoogte en volg Joeri

28 Maart 2014 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

26 maart 2014, eindelijk is het zo ver. Je hoopt nog redelijk te slapen de laatste nacht in je eigen bed, helaas valt dit vies tegen.

Uiteraard heb je alles op tijd ingepakt en klaargezet, zoals je weet voorkomt dit gestress op het laatste moment.

Aangekomen op schiphol, de hele familie voor je neus, daar ga je dan... Het voelt toch erg dubbel allemaal. Aan de ene kant onwijs blij dat de reis, waar je zo lang van gedroomd en naar uitgekeken hebt, eindelijk gaat beginnen. Maar aan de andere kant komt het beangstigende besef op het aller laatste moment..... je komt een jaar niet meer thuis, je ziet iedereen waar je van houd een jaar niet.... pff dan maar snel omdraaien en door de douane!

Alsof er een soort `last` van je schouders valt, als je door de douane bent. Bepakt met een zogenoemde daypack, rond wandelen op schiphol, richting de desbetreffende gate... je reis gaat eindelijk ECHT beginnen!

Na een goede vlucht loop je op Dubai Airport. Ok, wij Nederlanders kennen Schiphol als een groot vliegveld waar alles toch behoorlijk goed geregeld is. Dit vliegveld steekt er met vlag en wimpel bovenuit. Wat een ongekend groot en mooi vliegveld! De keuze om de lift of de trap te nemen is gemakkelijk, al wandelend en vol bewondering om je heen kijkend, loop je richting de bagageclaim.

Een gigantische rij buiten voor de taxi`s (01.00 uur). Iedereen krijgt een taxi toegewezen en vertrekt richting downtown Dubai. Je ziet een aantal jaren `50 auto`s staan, pal naast dikke Audi`s, BMW`s etc. Het is vanzelfsprekend dat de luxe auto`s duurder zijn dan de goedkope(re) Toyota`s. Je probeert jezelf `stiekem`, inclusief enorme backpack, tussen de rij te wringen, zodat je een goedkope(re) taxi kan krijgen. Jahoor, niet echt gelukt want die zwarte lexus is voor jou... De ritprijs vanaf het vliegveld begint met AED 50, ongeveer EUR 9.88, vervolgens wordt de ritprijs per minuut berekend. AED 65, ongeveer EUR 12.85, moest ik afrekenen. Wel bizar dat je achteraf hoort dat de ritprijs vanaf het vliegveld normaal begint met AED 25.. hebben ze die backpacker toch even goed te pakken gehad!

Eenmaal aangekomen in het hotel, even snel een berichtje naar je familie en vrienden, dan lekker in bed kruipen. Morgenochtend kijk je wel hoe de kamer eruit ziet.

Na een prima nacht in het hotel, al wrijvend in je ogen en je haren volledig geëlektrocuteerd, de kamer bekijken. Het hotel is groot, ruim en behoorlijk centraal gelegen. Met een klein keukentje, eigen badkamer, 2 aan elkaar geschoven eenpersoonsbedden, een bad met een gat erin dat, samen met het normale afvoerputje, functioneert als afvoer.. ben je toch de koning te rijk hier in het luxe Dubai!

De metro ligt op nog geen 5 minuten afstand, net als de moskee die de gehele dag extreme, Arabische spreuken de wereld in slingert.

Je hebt lekker gedoucht, even snel wat gegeten bij de lokale bakker om de hoek (iets wat op een croissant leek en ernaar rook maar absoluut niet zo smaakte). Even een rondje door de wijk... helaas is hier van alle `downtown` luxe niet zo heel veel te merken. Na een uurtje rondwandelen in de brandende zon, waarvan de rode vlekken s`avonds direct te zien zullen zijn, wandel je richting de metro. De metro, tsja, daar kunnen de NS, RET, HTM, ARRIVA etc. nog een hele hoop van leren. Dit ding heeft namelijk geen chauffeur en gaat dus echt op de automatische piloot van de ene kant van Dubai, naar de andere. Als je te laat bent met instappen en een lichaamsdeel zit klem tussen de deur, moet je het er maar mee doen. Want de metro stopt echt niet!

Heerlijk sta je van het uitzicht te genieten, terwijl de metro zijn ronde richting de welbekende Burj Khalifa \ Dubai Mall maakt. Hele sociale mensen hoor, die Dubaianen (spreektaal), jammer dat ze volgens mij geen van alle een douche bezitten, naast hun Ferrari.

Eenmaal aangekomen bij de halte Burj Khalifa \ Dubai Moll (zoals de speaker in de metro het uitspreekt), is het blijkbaar nog 20 minuten wandelen door een slurf over de snelweg, zoals de slurft richting het vliegtuig. Ja, daar staat `ie dan, ongelofelijk hoog, mooi en luxe, de Burj Khalifa. Nou ben je niet een enorme cultuur barbaar en bezit je ook niet heel veel interesse in gebouwen, toch is het leuk om dat gigantische gebouw welke, in relatief korte tijd, uit het woestijnzand is geboren, gezien te hebben. Uiteraard kan de de welbekende Dubai Mall niet links laten liggen en neem je daar ook even een kijkje. Je kunt de lezers met volledige overtuiging meegeven; Kan je uren\dagen in een winkelcentrum vertoeven zonder je 1 seconde te vervelen? Heb je een flinke portemonnee? Ben je een `merk gek`? GA NAAR DUBAI!!!

Zelf heb je uiteraard ook `inkopen` gedaan (lees; een espresso en een broodje kip) en ga je voldaan met de metro terug naar het hotel.

Op facebook heb je, voordat je vertrok, gelezen dat een oude bekende tevens in Dubai zit. Zij werkt als Cabin Crew voor Emirates en ze woont hier in Dubai, handig want dan kan zij je mooi wat dingen laten zien! Na een heerlijke pasta bij de welbekende Vapiano, met uitzicht op een prachtige water/muziek show voor je neus, is er besloten om s`avonds nog even een drankje te doen bij een bekende beach club. Hartstikke gaaf idee, maar je gaat eerst even naar het hotel om je korte broek, camera etc. te verwisselen voor een echte stapoutfit.. Ohja, je bent aan het backpacken... weinig stapoutfit bij je natuurlijk! Gelukkig heb je met mama en Tho 2 leuke blousjes gekocht vlak voor je wegging, komt mooi van pas vanavond!

Na een gezellige avond in Barasti Beach Club, tegenover de Sky Line, de grote hotels en de zee aan de andere kant, kruip je lekker je bed in. Morgen weer een dag, lekker even naar het strand (je wilt de thuisblijvers echt niet jaloers maken ofzo..).

Tot de volgende keer!

• 28 Maart 2014 - 12:13

Jorien:

Wat heb je een leuk eerste verslag gemaakt, zie het allemaal al voor me. Wij nog ff een paar maanden wachten om Dubai te bezichtigen. Geniet en kus ik kijk uit naar deel twee.

• 28 Maart 2014 - 12:34

Maartje:

Lekker leesvoer joer!!
    Wat ben ik stik jaloers!!!
    Xoxo

• 28 Maart 2014 - 14:01

Marloes Leurs :

Wauwwwww man,wat klinkt het allemaal super.Het GROTE genieten is begonnen en dat doe je helemaal top.Dikke knuffel

• 28 Maart 2014 - 15:54

Sandra Mesters:

Leuk geschreven, Yoeri! Ga zo Door en veel plezier.

• 28 Maart 2014 - 18:49

Mams:

Hi vent, wat fantastisch! Je kunt wel columnist worden als je over een jaar min 2 dagen terug bent...genieten en óp naar deel 2! X

• 28 Maart 2014 - 19:08

Pap:

geweldig en geniet ervan.

• 28 Maart 2014 - 19:43

Rob:

Heel veel plezier! Kijk nu al uit naar het volgende verslag!!!

• 28 Maart 2014 - 21:04

Opa V.d. Toorn:

Blijf zo schrijven en over een jaar laten we bundelen en het wordt een best seller

• 28 Maart 2014 - 23:33

Marjan Eizenga:

Wat een leuk uitgebreid reisverslag heb je geschreven .Ga zo door ik geniet ervan en reis een beetje mee hihixxxx

• 29 Maart 2014 - 01:52

Jordy Van Der Hoeven:

Joer,

Leuk verhaal man! Ben stinkend jaloers! Geniet ervan en kijk uit naar je volgende verslag!!

, Jordy

• 29 Maart 2014 - 18:26

Ingrid:

Hey Joereman,

Zo, leuk verslag en je heb het al aardig naar je zin !!!
    Gezellig hoor....xxxx