'Living the dream' - Reisverslag uit Mount Lavinia, Sri Lanka van Joeri Brink - WaarBenJij.nu 'Living the dream' - Reisverslag uit Mount Lavinia, Sri Lanka van Joeri Brink - WaarBenJij.nu

'Living the dream'

Blijf op de hoogte en volg Joeri

16 April 2014 | Sri Lanka, Mount Lavinia

Ontbijten met rijst en curry, met je voeten in het zand, je eigen muziek in je oren en genietend van het uitzicht. Zo kom je je laatste ochtend in Sri Lanka wel door. Even nog stiekem gebruik maken van het zwembad van de overburen, wat kokosnoot en papaya klaarmaken en languit in de lounge stoel in de tuin, genieten van de laatste uurtjes hier.

De taxi brengt je voor 2500 roepies naar het vliegveld. Als je 300 roepies extra betaald brengt hij je via de snelweg, anders rij je via tussendoor weggetjes, rij je door boeren dorpjes en slinger je om de tuk-tuks. Omdat je het precies uitgekiemd hebt, heb je nog 2500 roepies om de taxi te betalen, dat wordt gordel om en verstand op nul!

Vooraf heeft de taxichauffeur aangegeven dat het ongeveer een uur zal duren, dus om 11.30 vertrek je, aangezien jou vliegtuig om 15.05 de lucht in gaat.

Al scheurend door de kleine onverharde weggetjes tussen Mount Lavinia en Colombo, passeren we een vaart welke hele slechte herinneringen opbrengt bij de lokale bevolking. Dit is namelijk de vaart waar tijdens de oorlog de vijandelijke boten voeren en hele dorpen met de grond gelijk maakte. De kogelgaten zijn nog te zien in de armoedige huisjes welke aan de vaart gepositioneerd zijn.

Onderweg naar het vliegveld krijgen we te maken met maar liefst twee aanrijdingen vlak voor ons, waarna de taxi chauffeur met een ruime bocht en plankgas de 'crimescene' voorbij sjeest. Om iets voor 13.00 uur arriveren jullie bij het vliegveld, hèhè, gelukkig ben je veilig aangekomen en heb je nog ruim de tijd. Even een bakkie koffie halen en met je telefoon in je handen neerploffen op een bankje in de vertrekhal. Eenmaal aangekomen bij de bagagecontrole, overkomt je datgene dat je absoluut niet wilde....

Je backpack en kleine rugzak moeten nog een keer door de scan, 'Heeft u iets bij u dat u niet hebt aangegeven?' "Nee mevrouw" antwoord je netjes. Vervolgens komt de grote boze wolf, een douanier van rond de 60, zijn buikje valt flink over zijn riem en met een kwaad gezicht verplicht hij je jou gehele backpack ondersteboven te kiepen zodat hij even rustig de gehele inhoud kan bekijken. Gelukkig heb je, uiteraard, niks bij je wat niet mag en kan je zelf in een hoekje je backpack weer vullen en meeslepen naar de volgende controle. Gelukkig verloopt deze controle soepel, waarschijnlijk hebben de mannen met een brede glimlach van een afstandje staan genieten van jou gekloot.

Eenmaal bij de gate is er nog tijd genoeg om wat foto's terug te kijken en de laatste blikken op het vliegveld van Sri Lanka te werpen. Op naar weer een nieuw avontuur, op 3,5 uur vliegen.

Rond 21.30 land je op het groot verlichte vliegveld, met weer een tijdsverschil van +2. Je bent nu op 6 uur tijdsverschil met Nederland. Dat kleine landje is in het vliegtuig niet eens meer zichtbaar op de wereldkaart...voelt toch best vreemd.

Na een klein half uurtje in de rij gestaan te hebben bij de paspoort controle, merk je dat iedereen een klein wit formuliertje in zijn of haar hand heeft, alvorens het paspoort wordt getoond aan de douanier. Heb jij ook zo'n formuliertje gekregen? Sta je in de verkeerde rij? Is dit überhaupt wel het juiste vliegveld? Vraag je jezelf in een vogelvlucht af.... Heh, je moet natuurlijk een formuliertje invullen waar je verblijft, je paspoortnummer etc.... Dus de rij uit, formuliertje invullen en achteraan aansluiten. Gelukkig gaat het snel en sta je binnen no time bij de aankomsthal waar een rij van Aziatische vishandelaren al schreeuwend met een iPad in hun handen staan te wachten op de desbetreffende toeristen welke zij veilig zullen afzetten bij het hotel. Omdat er een metro vlakbij jou hostel stopt, wandel je naar de metrostop in het vliegveld. Iedere 4 minuten vertrekt er een metro de stad in, net als in Dubai is het openbaar vervoer hier super geregeld!

Rond 23.00 uur arriveer je in het hostel. Helaas is de receptie al gesloten en hangt er een A-4tje boven een klein kluisje met jou naam erop. Er staat een code bij en de sleutel van jou eigen locker en het pasje van de kamer liggen netjes op je te wachten in het kluisje. Zachtjes wandel je richting de kamer... Helaas blijkt al gauw dat je in het toilet hoekje bent beland, daar er 2 Chinese gasten hun tanden staan te poetsen. De draai met je backpack gaat net en je gaat verder opzoek naar jou kamer. Eenmaal aangekomen in de desbetreffende mixed dorm, houden er 7 andere reizigers een snurk concert, daar het lijkt alsof er een groep walrussen liggen te rusten.

Snel je tanden poetsen en je bed in, morgen staat er weer een druk programma te wachten...

Klaar voor het nieuwe avontuur in... Singapore!

- xxxxx -

• 16 April 2014 - 11:09

Harry:

G E W E L D I G weer om te lezen en bijna in het echt mee te maken!!
    Prachtig om te jou te zien ervaren waar anderen alleen maar van ( durven ) dromen !

Keep up the good work!

X

Harry

• 16 April 2014 - 20:26

Ingrid:

Hey Joer, ik geniet van je verhalen, helemaal toppie daar !!! Genieten man....

• 16 April 2014 - 22:52

Marloes:

Lekkere reislustige neef van me :-)))