Roadtrip Nieuw Zeeland 014 - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Joeri Brink - WaarBenJij.nu Roadtrip Nieuw Zeeland 014 - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Joeri Brink - WaarBenJij.nu

Roadtrip Nieuw Zeeland 014

Blijf op de hoogte en volg Joeri

04 Juli 2014 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Na een fantastische reis door het schitterende Nieuw Zeeland met Tom, Tho en Frank, is het helaas tijd om afscheid te nemen en ieder ons eigen weg te vervolgen. Tom en Tho gaan via Brisbane en Taipei nog anderhalve week doorfeesten en genieten in Thailand. Ontzettend veel plezier vrienden!

Frank blijft nog enkele dagen in Nieuw Zeeland om vervolgens het vliegtuig terug te nemen naar het oude vertrouwde Sydney. Hij zal daarna zijn reis voortzetten naar Perth waar ik hem tevens binnenkort weer tegen zal komen.

Even terug naar Nieuw Zeeland. Zoals beschreven in mijn vorige verslag hebben we op zondagochtend de ferry genomen van Wellington op het Noordereiland, naar Picton op het Zuidereiland. De overtocht duurt zo'n 3 uur en is niet voor iedereen even comfortabel. Verbazingwekkend hadden wij alle vier last van de vorige avond en was het ook voor ons niet even comfortabel. Een 'stevig' Engels ontbijt en een fruitsapje doet normaliter wonderen.. Nog steeds waren wij niet heel erg fit en toen de boot als een papieren zeilschip op hardstromend water heen en weer ging, merkte ik al dat het een pittige overtocht zou worden. Tegelijkertijd heb ik de jongens aanbevolen zeker het laatste uurtje goed om zich heen te kijken, daar de omgeving werkelijk schitterend is. Hoge bergen en heuvels, ongeorganiseerd midden in zee geplaatst, hier en daar een boer welke zijn vee binnen probeert te loodsen, een aantal vissersbootjes rustgevend in het water dobberen en met dit beeld voor ons varen we langzaam Picton binnen. Vanaf Picton zijn we naar het westen gereden. Aan het eind van de middag komen we aan in het kleine pittoreske Westport. De temperatuur is, tegelijkertijd met onze katers, langzaam gezakt. De camper hebben we voor een paar tientjes naast het hostel mogen plaatsen, om daar de nacht door te brengen. Het hostel, het beste te beschrijven als een plek waar de hippie cultuur en reggae muziek elkaar ontmoeten, heeft een overdekte binnenplaats. Hierin bevinden zich een hangmat, enkele 'uitgewoonde' banken en stoelen, een barbecue en wat creaties aan de muur van o.a surfplanken. Gezamenlijk hebben we wat eten gemaakt en, niet gezamenlijk maar wel onder één dak, een warme douche genomen. Omdat de avond in Wellington toch nog behoorlijk aanwezig was, is het lampje vrij vroeg uitgegaan en was het al vroeg doodstil in 'Le Camper Le Quatre Musketiers'.

De volgende ochtend rijden we bijtijds weg en halen onderweg even een kopje koffie. Het lijkt wel alsof we zo'n 20 jaar terug in de tijd zijn gegaan. Westport bestaat namelijk uit kleine, oude en verlate winkeltjes, een kerkje en een handje vol oude auto's. Helaas hadden wij niet voldoende tijd om het National Park, welke aan de rand van Westport gestationeerd is, te bezoeken. Voor iedereen die nog naar Nieuw Zeeland gaat het national park gelegen aan de rand van Westport een absolute aanrader!

Na een tijdje rijden we via Greymouth naar het midden van het Zuidereiland; Arthur's Pass. Dit is volledig in 'The Middle of Nowhere' waar een aantal prachtige freedom campings (parkeerplaatsen en/of open velden waar gratis overnacht kan worden) onderdeel zijn van de schitterende natuur. Omwille van het feit dat voornamelijk Tho een flinke pyromaan is, willen we een plekje waar we zonder problemen een fikkie kunnen stoken. Aangezien de temperatuur momenteel gedaald is naar enkele graden boven nul, zou een vuurtje heerlijk zijn om de avond bij door te brengen. De eerste stop, een freedom camping/parkeerplaats gelegen aan een van de vele rustgevende meren in het gebied van Arthur's Pass, heeft helaas een bord staan waarop heel duidelijk aangegeven is dat een vuur maken strikt verboden is. Om hoge boetes en verdere problemen te voorkomen besluiten we een stukje terug richting een klein dorpje te rijden. Onderweg komen we een klein parkeerplaatsje langs de weg tegen. Daar staat een stenen huisje met wat lijkt op een open haard. Tevens bevinden zich hier een tweetal toiletten en verder he-le-maal niets. Omringd door bos, gelegen aan een rustige weg, parkeren we onze camper. Tom en ik bereiden een stevige avondmaal en Frank en Tho zorgen voor de warmte. De jongens zijn vreselijk fanatiek bezig ons van een heerlijk kampvuurtje te voorzien, terwijl Tom en ik nogmaals in de pan met rijst roeren. De biertjes zijn kouder als ze uit de koelkast blijven en langzaam weten Frank en Tho een stabiel en warm vuurtje te creëren. De gehele weg is omgeven met rook vanuit onze open haard, waar tevens Hollandse muziek uit klinkt. Het is een schitterend gezicht om een strak heldere hemel volledig bedekt met sterren te zien. De avond duurde voort tot vroeg in de morgen, daar een hoop 'oude koeien uit de sloot gehaald zijn'. Wat hebben we gelachen om alle verhalen over vakanties met alle gasten, avondjes stappen, gekke dingen en nog heel veel meer.

Na een koude en korte nacht in Arthur's Pass is het tijd om terug te rijden via Greymouth om vervolgens onze weg naar Franz Josef voort te zetten. Eenmaal aangekomen in Franz Josef, heeft ook de regen ons op de voet gevolgd. Na een klein uurtje heerlijk languit in de jacuzzi van het hostel, waar we de nacht door zullen brengen op een campingplaats in onze camper, begint het langzaam te regenen. Na enige tijd is er geen houden meer aan en lijkt het alsof al het water waar Nieuw Zeeland mee omringd is, boven Franz Josef neerklettert. Dit heeft helaas ook een negatieve werking op de geplande excursie op de gletsjer. We zouden namelijk met de helikopter bovenop de gletsjer gedropt worden om vervolgens over de gletsjer naar beneden te wandelen. Door de enorme regenval en extreme bewolking, is deze excursie helaas niet doorgegaan. Gelukkig hebben we nog kunnen regelen dat we 90% van het reeds betaalde bedrag voor deze excursie retour krijgen. Uiteraard hadden we liever de excursie gedaan maar helaas is het weer een element waar men geen invloed op kan hebben.

Vanaf Franz Josef rijden we via een schitterende weg naar Wanaka. Zoals jullie misschien hebben gelezen in het verslag van een aantal weken geleden, is de weg tussen Franz Josef en Wanaka met recht geplaatst op de lijst van 'De tien mooiste wegen ter wereld'. Een eenzame slingerweg omgeven door prachtige bergen waarvan de toppen bespoten zijn met slagroom, de vele meren waarvan het water blauwer dan blauw is liggen rustgevend in het dal. Tientallen, honderden, duizenden schapen vreten iedere dag de magen vol op de enorm uitgestrekte velden tussen de bergen en de weg. Kleine beekjes zorgen voor een verandering van de stroming terwijl gigantische roofvogels als koningen over het landschap zweven.

Eenmaal in Wanaka aangekomen blijkt het hostel waarin je enkele weken geleden geslapen hebt, helaas niet over camperplekken te beschikken. Een kleine camping verderop heeft gelukkig wel een plekje en is op korte afstand van het centrum. s'Avonds zitten jullie in een Ierse kroeg met live muziek lekker te ouwehoeren over de tot nu toe al prachtige reis. De avond duurde voort, de gesprekken volgde elkaar op en het bier vloeide rijkelijk....

De volgende dag is het tijd om door te rijden naar de feesthoofdstad van Nieuw Zeeland; Queenstown. Omdat twee maatjes van jou eigen reis door Nieuw Zeeland momenteel in Queenstown wonen en werken, hadden zij aangegeven dat wij onze camper op de parkeerplaats voor hun huis konden neerzetten. Helaas is de Nieuw Zeelandse politie niet gecharmeerd van campers, die niet beschikken over eigen sanitair en de nacht doorbrengen op een parkeerplaats terwijl deze niet bedoeld is als overnachtingsplek. Ze hebben daar dan ook enorme boetes voor en omwille daarvan besluiten de het zekere voor het onzekere te nemen en de camper op een daarvoor bestemde camping te plaatsen. Na een aantal avondjes stappen en feestvieren, speelt het Nederlands elftal de achtste finale van het wereldkampioenschap in Brazilië. Zoals dit gehele toernooi tot op heden, speelt Nederland vroeg in de ochtend (Nieuw Zeelandse tijd). Er werd ons door een aantal Belgen verteld dat de televisie in de lounge room van de camping over het desbetreffende sportkanaal beschikte, helaas bleek dit niet het geval te zijn.. België... Bedankt he!

Om de wedstrijd toch te kunnen volgen zitten we dood en doodstil in een hoekje gepropt terwijl Tom het live verslag via de Nederlandse radio op zijn telefoon aan heeft staan. De wedstrijd was voor iedereen spannend maar we zijn ervan overtuigd dat luisteren via de radio je hart een aantal kloppen doet overslaan. Gelukkig hebben we de wedstrijd gewonnen en zijn we door naar de kwartfinale, welke gespeeld zal worden op zaterdag. De wedstrijd zal je hopelijk kunnen zien in Melbourne, om 03.00 uur s'ochtends. Queenstown is tevens de geboorteplaats van de wereldbekende bungy jump. Omdat ook dit een van de activiteiten was welke aan het begin van de reis geboekt is, kunnen we hier niet meer onderuit komen. Op de desbetreffende dag is gelukkig droog en waait het nauwelijks. De brug waar vanaf gesprongen gaat worden, is op 43 meter boven een snelstromende rivier. Daar staan we dan, een voor een naar het randje om jezelf te pletter te laten vallen en te hopen dat het stuk elastiek, welke hardhandig boven de enkels vastgesnoerd is, jou redt van een duik in het ijskoude water en een nog slechtere afloop...Gelukkig gaat alles goed en staan we na enkele minuten veilig boven. De één met een enorme glimlach en vol adrenaline, de ander met knikkende knieën en een lach als een boer met kiespijn. Maar hoe je het ook went of keert, we hebben het allemaal gedaan!

Na een aantal zeer geslaagde dagen in Queenstown is het tijd om de biezen te pakken en naar Lake Tekapo te rijden. Dit is een gigantisch meer omringd door enorme bergen, dat bekend staat om de prachtige sterrenhemel.... Als het helder is.. Helaas hebben wij deze nacht het geluk niet aan onze zijde en moeten we het doen met een pikdonkere, bewolkte hemel. De volgende ochtend hebben we, zoals vooraf afgesproken, een duik genomen in het ongekend koude meer. Na een klein sprintje richting de douche, een warme straal water over je heen en snel in warme kleding gepropt te zijn, zitten we weer allemaal droog in de camper. Wat was dat koud maar we hebben wel enorm gelachen!

Vanaf Lake Tekapo rijden we door Christchurch naar Kaikoura. Dit is dè plek om walvissen te spotten. Uiteraard zijn Frank, Tom en Tho dit van plan en hebben vanuit een rijdende camper drie plekken gereserveerd voor de volgende ochtend. In Kaikoura hebben we een camping gevonden waar we de nacht kunnen doorbrengen. Deze camping heeft iets heerlijk extra's; twee hottubs en een zwembad. Nadat de camper zijn plekje gevonden heeft en de stroomkabel aangesloten is, springen we in onze zwembroek om een 'duik' te nemen in een heerlijk verwarmde hottub. Een koud biertje erbij, een redelijk heldere sterrenhemel en een lekker muziekje maken dit tot een perfect einde van de dag.

De volgende ochtend verlaten we op tijd de camping om naar het Whale Watch Center te rijden. Dit ligt op nog geen 5 minuten rijden en al snel staat onze camper met zijn neus naar de zee geparkeerd. Omdat de kosten voor deze excursie buiten jou budget vallen, heb je besloten niet mee te gaan. Je had al een plannetje gemaakt om, terwijl de jongens op excursie zijn, de camper even op te ruimen, lunch te maken voor als die gasten terug komen en uiteraard je eigen backpack opnieuw in te pakken. Even een muziekje in de camper opzetten, een nummertje meezingen en je telefoon gaat af. Tom; 'gaat niet door'... Omdat de zee te ruig is, is er door het bedrijf besloten de ochtend excursie niet door te laten gaan. Na enkele minuten komen de drie musketiers met de kin op de borst terug bij de camper. Gelukkig is er nog een middagtour dus blijven de nog even in het kleine stadje, hopelijk gaat het vanmiddag wel door. Om de tijd te doden hebben we de camper in het centrum van Kaikoura neergezet en wandelen we als echte toeristen alle souvenirswinkeltjes af. Nog maar even een bakkie halen en wat te eten, dan is het weer tijd om terug te rijden naar het Whale Watch Center. Bij binnenkomst is het er angstaanjagend rustig en al snel krijgen we een verontschuldigende blik van de oudere dame achter de balie. Al nee schuddend laat zij ons nogmaals weten dat ook de middagexcursie is afgelast. Heel erg jammer want ze hadden er zo'n zin in! Dan maar de aflevering 'World Wide Whales' op Discovery Channel terugkijken jongens...

Vervolgens is het tijd om naar de volgende en helaas de laatste bestemming van onze roadtrip te rijden; Christchurch. In de loop van de middag rijden we het terrein op van de in Nieuw Zeeland erg bekende vakantiepark keten 'top ten holiday parks'. Dit is te vergelijken met bijvoorbeeld Center Parks in Nederland. Dit vakantiepark biedt zowel camping/camperplaatsen als volledige motelkamers aan. Omdat het prijsverschil tussen een campingplaats en een motelkamer nihil was, hebben we besloten de laatste nacht van de roadtrip 'in stijl' af te sluiten. Twee kamers waar in elke kamer plek was voor drie was voor de laatste nacht ons paleisje. Omdat er twee tweepersoonsbedden, een eenpersoonsbed en een stapelbed stonden, was het bijna oorlog wie waar zou slapen. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt werkt daarom uitstekend.

We zijn zo goed als helemaal door onze voedsel en dranken voorraad heengegaan, zodat we zo min mogelijk hoefde weg te gooien. Alle backpacks zijn weer volledig ingeruimd en klaar voor een volgend avontuur. De camper is zo goed als helemaal schoon en klaar om geretourneerd te worden aan het verhuurbedrijf in Christchurch. Frank zet ons af bij het vliegveld en zet vervolgens zijn reis voort in Christchurch. Tom, Tho en ik ploffen neer in de coffee corner van het vliegveld om nog eventjes na te genieten van de afgelopen weken. Dan is het weer tijd om ieders eigen weg te vervolgen en verdwijnen Tom en Tho al zwaaiend richting de desbetreffende gate.

Nu is het nog een aantal uur wachten voordat jouw vlucht van Christchurch naar Melbourne vertrekt. Met een muziekje in en een brede glimlach zak je onderuit in een totaal niet comfortabele stoel. Deze glimlach gaat voorlopig niet meer weg. Nu is het tijd om je eigen avontuur voort te zetten en staat Australië weer te trappelen je binnen te laten.

Onwijs bedankt voor al het lachen, genieten en alle gekkigheid jongens. Al met al was ook dit weer een fantastische ervaring! Geniet van Thailand en tot volgend jaar!

Dikke kus
Xxx

• 04 Juli 2014 - 07:51

Marjan:

Wauhhhh wat een verslag !!!Het is hier half acht in de ochtend zit buiten in de zon,je verslag te lezen bakkie erbij.Ga zo naar Scheveningen met Jorien lekker bakken .Wens je een super voortzetting van je avontuur ,kan wel schrijven geniet ervan dat is eigenlijk overbodig je verslagen zeggen genoeg!!!!!!liefs xxxxxxx

• 04 Juli 2014 - 11:07

Caroline:

Joer held!!! Echt geweldig wat je allemaal meemaakt, helemaal te gek. Geniet bro, live life to the fullest YOLO!!! Dikke kus

• 04 Juli 2014 - 13:38

Riet Korving:

Wat een geweldig verhaar weer. Zit ook mee te genieten van alles. Veel plezier met het volgende gedeelte van je reis!!xxx

• 05 Juli 2014 - 17:27

Pap:

Wat een feest, live your life, dit nemen ze je nooit meer af! Je hebt veel jaloerse volgers. Pap.

• 05 Juli 2014 - 20:48

Omie:

Wat een verhaal weer joer ik heb je vanm nog gesproken bij mama maar als je dit dan weer leest is het toch weer heel anders . Hopelijk gaat het lukken wat je van plan bent heel veel liefs van mij kuzzz x x x

• 06 Juli 2014 - 10:02

Jolanda:

Hi Joeri, wat een belevenissen, geweldig!En wat schrijf je leuk! Alles bewaren en een boek uitbrengen na afloop zou ik zeggen :-). Onwijs veel plezier bij de volgende stap van je reis! Groetjes xx

• 06 Juli 2014 - 21:00

Carla:

Hi Joeri,

Wat een geweldig verhaal weer en wat leuk om dit met je vrienden gedaan te hebben, hier hebben jullie het over 40 jaar nog over!